Hoppa hon från tallekvist

Inatt drömde jag att jag var i Thailand, på en jätteliten ö som var otroligt vacker, med en tallskog som var omringad av långa fina sandstränder på alla sidor.
Jag och tre kompisar skulle bada. Men vi ville klättra upp i en tall för att hoppa ned i havet, det verkade kul och var tydligen ganska vanligt.
Jag var lite tveksam eftersom jag hade skräck för både höjder och vatten, men lät mej övertalas.
När vi klättrat upp märkte jag att det var den högsta tall jag någonsin sett! Den var högst på ön, och man hade väldigt fin utsikt. Jag blev dock stel av skräck när jag kollade nedåt, det var minst hundra meter till marken! Jag klamrade mej fast vid stammen och förklarade för de andra att jag vägrade hoppa. De tyckte jag var löjligt och sa att de skulle hoppa först, för att visa att det inte var farligt. En efter en hoppade de ned i havet, och ropade upp till mej att det var kul, och inte alls farligt! Jag tänkte att det faktiskt verkade helt okej, och började förbereda mej på att hoppa.

Eftersom tallen växte några meter från havet tog jag ett jättesprång för att landa så långt ut som möjligt och undvika att slå i botten. Men det skulle jag inte ha gjort!
Fallet tog lång tid, och var till en början ganska härligt, tills jag hörde ropen från mina vänner och upptäckte att jag flugit jättelångt ut i havet!
"Varför gjorde du sådär!? Det var dumt! Orkar du verkligen simma hela vägen in igen!?" ropade de från stranden.
När jag landade var jag flera hundra meter ut i havet, och plumsade ned med en väldig kraft, sjönk ned, och flög upp igen som en studsboll, för att återigen landa i havet minst lika långt bort.
Nu såg jag knappt folket på stranden längre, och jag kände mej dum och hjälplös, men försökte rycka upp mej med tanken att om jag börjar simma, kanske de kommer och hämtar mej i en båt.
Så fort jag landat kom dock strömmar och jag gled i en väldig fart längre och längre bort. Plötsligt kände jag hur jag sögs nedåt!
"Det är undervattensströmmar" hann jag tänka innan jag hjälplöst sprattlande sjönk längre och längre ned under ytan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback