brand i naturreservat

Inatt så drömde jag lite flummigt.
Jag och en annan tjej var i pauliström och gick omkring och föste på en liten plastig leksaks-gräsklippare, nivet såna som små barn leker med.
Vi skulle till kvillsfors så vi började åka. Då såg vi helt plötsligt ett dim-moln.
Konstigt, tänkte vi, det är ju klarblå himmel, var kommer den där dimman från?
Då upptäckte vi att den kom från en skog, som precis hade brunnit.
Det var ingen eld kvar (förutom några små flammor i topparna men de dog ut).
Skogen var helt svart, och rök pyrde upp mot vad som alltså verkade vara ett stort rök-moln.
Vad har hänt tänkte vi.
Då såg jag på en skylt att det var ett naturreservat.
Jag kom genast ihåg naturreservatet vid vår sommarstuga, där de förra året brände hela skogen. Anledningen var att det är bra för naturen, för att rädda en varierad flora. Man gör så på en del naturreservat, kanske vart 50e år eller så...
Jag ville berätta det för min kompis direkt! Men hur jag än försökte, så kunde jag inte! Hon började hela tiden prata om annat, eller så drog jag nån form av vit lögn som bara försvårade möjligheten av att säga sanningen.
Det var väldigt trassligt och jag fick ingen ordning på hur jag skulle säga det.
Hon fortsatte undra varför de hade bränt skogen, och jag kunde inget säga.
image33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback