barnet i flodvågen

En dröm jag hade häromnatten:

Det var sommar, fast inte så varmt.
och inte sådär jättesoligt heller.
Vi var på scoutläger.
Mamma var där, och min bror samuel (fast han var typ fem år istället för femton)
och farmor.
Det var några indian-klädda människor som hade uppvisning.
Dom hade ett långt rep (typ fyra meter) som det hängde en stor tyngd i änden på (typ en diskus), som dom svingade runt fortare och fortare och sen kastade jättelångt.
Det var farligt att stå nära.
Farmor fattade inte riktigt utan ställde sej jättenära. typ nån meter bara.
"men jag ska bara titta" sa hon när vi drog bort henne.

Vi var ganska högt upp, det var en stupliknande sluttning ner till en bred å. Det var skogigt och småländskt fint.
Jag såg samuel stå vid kanten och titta på ån.
Han ville bada.
"det finns en stig ner här borta så kommer man ner till badstranden" sa jag. "ska vi gå ner och bada?"
"men jag vill bada på stranden på andra sidan" sa samuel.
jag tittade och såg stranden på andra sidan. den var fin fast liten och det var typ 10-15 svarta fåglar där.
jag visste att man kunde ta sej dit med bil om man ville men det kändes väldigt omständigt så jag tjatade lite att han skulle följa med ner till stranden på denna sidan istället.
"men man kan lätt simma över" sa samuel.
Jag tyckte det verkade läskit. vattnet såg strömt och läskigt ut och det var massor med alger och växter och det plaskade massa stora fiskar i ån.
jag ville inte.
men då kom mamma och sa att jag bara var töntig som inte vågade. "ta nu med din bror och simma över till andra sidan"

plötsligt befann vi oss i vattnet simmandes mot andra stranden. Samuel kom fram men jag märkte att det blev mer och mer strömt! hur mycket jag än simmade mot strömmen så förde den mej med sej förbi stranden.
Jag var inte rädd tyckte mest det var jobbigt, jag tog ju i allt vad jag orkade.
jag fördes nog med ganska långt och sen hade ån åkt in i en grotta och jag gick omkring där inne. vattnet hade sinat bort. men det var fortfarande blött på marken så man fattade att ån brukade rinna här.
Det var massa annat folk där inne.
Bland annat två små barn. en flicka och en pojke. dom var i femårsåldern också.
"Vi är syskon" sa dom.
De hade en barnvagn som dom båda drog.
Som jag fattade var det deras syskon som låg i barnvagnen, men man kunde inget se för den var helt stängd med en dragkedja.
Helt plötsligt fick alla panik!
"Vattnet kommer!"
"Ån kommer tillbaka!"
Jag såg en stor flodvåg komma farande.
Syskonen sprang iväg genom nån dörr och lämnade barnvagnen.
Jag skyndade mej fram och öppnade dragkedjan.
Där låg en bebis helt inlindad i nån slags binda.
jag tog upp den. den kändes varm och levande och väldigt skör.
Jag tog den och sprang, slängde mej genom en utväg vid sidan.
Då kom jag ut på en gata i en stad. Där var en trappa med räcken.
Jag sprang några steg uppför men insåg att jag inte skulle hinna ända upp för nu var flodvågen precis bakom mej, så jag klamrade mej fast vid räcket med barnet i famnen.
Vattnet kom och forsade över oss men det var inte så farligt.
Sen försvann det och blev till en stilla rinnande å.
Jag började linda av bindan från barnet och då upptäckte jag att det inte var ett barn utan ett brunt litet gosedjur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback