Gult, monster och svärd.

Drömde inatt att jag satt i en skola och försökte läsa tillsammans med några klasskompisar, och tre extremt kelsjuka hundar. Rummet vi satt i var ganska litet och väldit mysigt, men jag hade svårt att koncentrera mej så jag gick in i rummet jämte som var ännu mindre. Där satt jag en stund och läste och klappade på en av hundarna som följt mej in. I andra änden av detta rum fanns en dörr som stod öppen, den ledde ut till en jättestor lokal där det var helt mörkt.
Plötsligt hördes höga morrande ljud från mörkret, "min" hund blev skiträdd och stack genast ut till det andra rummet och gömde sej tillsammans med de andra hundarna under bordet.
Jag och mina klasskompisar blev alla rädda, och satt vid bordet och lyssnade på ljudet och fantiserade om vad för slags monster det kunde tillhöra. Hela staden var tydligen i skräck, och fler personer anslöt sej till vår rädda lilla grupp. Jag tittade ut genom en dörr och såg brandbil efter brandbil köra förbi (alla var gula, och brandmännen var också helt klädda i ljusgult) och lastbilar med stora burar på.
Efter ett tag vågade jag mej ut på en egen "expedition" och smög genom grannens trädgård. De hade glömt ta in utemöblerna fast det var så kallt. Dem smög jag förbi, och massor av tvätt som hängde överallt i trädgården. En sur brandmanskvinna kom springade med ett bylte kläder som tydligen blåst in i brandbilen.
Allt det här är så konstigt tänkte jag, eftersom det inte bor någon i det här huset. Men så såg jag en man som gick omkring i andra änden av trädgården med en lie, och slog gräs. Han kanske har flyttat hit tänkte jag.
Jag kom fram till utkanten av trädgården, där var ett vattenfyllt djupt hål i marken med lite blommor och saker runt omkring, såg lite ut som en slags grav. När jag kikade ned i vattnet såg jag det längsta svärd jag någonsin sett. Det bara låg där och "svävade" i vattnet några decimeter under ytan.


Senare drömde jag att jag var ute och gick tillsammans med min kompis, plötsligt började vi springa! det var otroligt härligt och vi sprang snabbare och snabbare på små stigar bland vackra berg. När vi kom hem var vi helt svettiga men bestämde oss för att det var löjligt att duscha. Jag mötte en klasskompis och han var jätteledsen och berättade att han varit i berlin där ett gäng nynazister kommit fram och kramat honom. Tydligen tog han detta jättehårt och var nu deprimerad.

Kommentarer
Postat av: Drömtolkaren

Din hund i drömmen är i själva verket din lätthet att uttrycka sidor om aggression, sexualitet, vänskap, hängivenhet mot en partner eller ett barn. Du har egentligen lätt att uttrycka dig, men något skrämmer dig vilket gestaltas av det mörka, och otäcka monstret du inte kan se, du är skrämd till att inte göra det. Du är rädd för att bli nedbruten, kanske har du fostrats i lagsport som fotboll eller hockey där machokulturen hämmat ditt behov av att uttrycka känslor. Den alarmerande stämningen är din upprivenhet inför detta problem med att uttrycka dig, det är starka känslor som kan te sig som brinnande, det är där brandsoldaterna kommer in. Du vill ha känslorna släckta, du vill kunna uttrycka din känslor. Att alla är gula gestaltar fegheten i dig. Svärd i drömmar som svävar eller hänger i tråd, gestaltar ett överhängande hot, att svärdet är långt betyder att hotet är större.

Postat av: Anonym

Måste bara nämna att jag har ett dröm-lexikon där det mesta står, är du tjej är det där med machokultur och lagsport mindre troligt.

2008-11-03 @ 22:42:09
Postat av: Linnea

Intressant. Måste vara en av mina bästa tydningar någonsin, tack så mycket! Jag har inte hållt på med någon lagsport, och jag är kvinna. Vad kan det vara för slags hot? personligt eller yttre?

Vad är det för lexikon du har?

2008-11-04 @ 21:03:41
URL: http://tacktack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback