julmiddag och tomtar

En av nätterna när jag var i spanien drömde jag om julen:

Det började med att jag var i Tälläng, en liten by i småland. Det var julafton och jag hade blivit bjuden på julmiddag hos någon i ett hus. Det var snöigt och jag stod ute i trädgården och satte upp julpynt i ett fönster. Jag hade en tomteluva och röda plufsiga byxor, men var helt naken på överkroppen. Trots det var det inte kallt alls och jag var rätt glad och nöjd och skämdes inte det minsta över min nakenhet.
Plötsligt hör jag glada ljud bakom mig, tjo och tjim. Jag vänder mig om och på grusvägen kommer det ett gäng pojkar och män gåendes. Det är ungefär 30 st och ser ut lite som en skolklass, men de flesta är väl runt 20. De är klädda likadant, tomtenisse-kläder. tomteluvor, mörkgröna mysiga tröjjor och mörkgröna lite för korta byxor. Jag tror de går barfota, eller med träskor. De bär på små lyktor med levande ljus i. Det ser väldigt gammaldags ut. Jag blir glad och tänker att livet var bekymmelselöst förr i tiden.
Sen undrar jag om jag faktiskt är i någon form av dåtid. Förvirrat kollar jag mej omkring och upptäcker att det står lastbilar parkerade på tomten jämte. Alltså är det nutid. Jag tittar en gång till på tomtenissarna och blir glad att det är någon som tar till vara på gamla traditioner.
Sedan går jag in för nu är det dags för julmiddagen.
Runt bordet sitter ett tiotal människor. Alla är gamla välkända ansikten från min barndom, både vuxna och ungdomar. Två av ungdomarna, en tjej och en kille, är klädda i någon form av mörkblå sidenpyjamasaktig dress.
"Linnea titta på vår dans" säger de och börjar klappa i takt och dansa några små hoppiga steg.
Jag ler och sätter mig på en stol.
Johanna är där och jag undrar om hon fått sitt barn än men det verkar inte så, hon säger inte så mycket. Hennes pappa däremot håller fram ett stort fat med skinka som han skivar och skivar. "Vill du ha skinka?" frågar han alla flera gånger om. Han upprepar frågan till mig extra många gånger och jag tänker att jag inte vill ha men att jag nog blir tvungen att ta en bit ändå för att inte göra honom besviken.
Det är varmt och mysigt och glad stämning men jag känner mej hela tiden väldigt skyldig för att jag egentligen inte vill ha något av maten de har lagat. Det känns som att alla vet att jag inte vill ha men de försöker truga på mej och de vet att jag inte vågar säga nej för då skulle de bli så förfärade.

image34

Jaha, vad kan detta betyda då?

Kommentarer
Postat av: krusee

hm. en lustig dröm

Postat av: krusee

hm. en lustig dröm

2007-05-21 @ 20:11:59
URL: http://krusee.blogg.se
Postat av: Paulina

Kan förstå dig och din dröm. Jag älskar julen!

2007-05-21 @ 20:17:35
URL: http://www.pauliina.blogg.se
Postat av: Anonym

knasig dröm, älskar julen :)

2007-05-21 @ 20:19:54
URL: http://alltkretsarkringoss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback